“La campanya gràfica de l’assemblea parteix del concepte d’unir diferents generacions del FAD”

ho

Entrevistem a Sergio Lairisa, dissenyador de la campanya gràfica de l’Assemblea de sòcies i socis del FAD 2022 i guanyador de l’últim Young Talent dels ADG Laus.

Sergio Lairisa va guanyar el Young Talent dels ADG Laus 2021 amb «Al pie de la letra», anàlisi retrospectiu i actual de les polítiques del llenguatge basat en investigacions i reflexions realitzades des del disseny que es complementava amb un imaginari gràfic que suggeria, explicava i qüestionava. Ara, tal i com va passar l’any passat amb l’anterior guanyadora d’aquest guardó, Paula López-Nuño, se li ha encarregat la campanya gràfica de l’Assemblea de socis i sòcies del FAD 2022.

Parlem amb l’autor de la proposta gràfica d’aquest esdeveniment anual que vol unir a diferents generacions del FAD. Un dissenyador gràfic i soci de l’ADG-FAD que amb el temps ha après a transformar el llenguatge en objectes i que practica un disseny estretament lligat a la recerca, utilitzant aquesta disciplina com una eina d’expressió-conceptual-crítica rica en codis visuals. Aquesta manera de fer i entendre el disseny es trasllada en molts dels seus projectes, com el que avui ens ocupa.

L’edat, el número de soci que apareix al carnet i les tecnologies i eines que han tingut a l’abast durant la seva etapa professional son els principals trets que separen les diferents generacions que formen part del FAD. I el FAD és, precisament, allò que els uneix, creant el context per a que es doni aquesta trobada o interacció intergeneracional. D’aquí parteix la proposta gràfica que en Sergio ens explica a continuació i que anireu descobrint aquests dies. Una proposta on la representació numèrica no figurativa i el relativitzar la transcendència dels números és important. I amb l’àbac, una eina per al càlcul manual d’operacions aritmètiques, com a element central.

 

Detall de la gràfica de l’Assemblea de socis i sòcies del FAD 2022.

 

Què hi ha darrera la campanya gràfica de l’assemblea d’aquest any?

Quan vam fer la primera reunió per desenvolupar aquesta campanya gràfica la intenció i concepte era el d’unir diferents generacions del FAD. Aquestes generacions de socis i sòcies es diferencien, principalment, per l’edat i pel número de soci. Veiem que els més veterans tenen més anys viscuts i tenen un número de soci més petit, ja que eren dels primers. En canvi, els junior són més joves, però tenen un número de soci més alt, ja que entre mig hi ha molts més socis.

En el dia a dia els números ens preocupen. Representen quantitats i, a vegades, si aquests són relativament elevats o baixos poden ser un problema. Tenir més anys, és bo o dolent? I ser més jove? Els números havien de tenir protagonisme en aquesta campanya, era clar. Però també hi havia element comú molt important que separa aquestes generacions: la tecnologia.

La manera de fer de les generacions d’abans és molt diferent a les actuals. L’eina defineix la forma. I avui dia les noves tecnologies ens defineixen tant que les maneres de fer han canviat totalment el disseny. Des d’un punt de vista gràfic, el món d’on vinc, el canvi és aclaparador. Un exemple bàsic és el de les tipografies. De passar a tenir calaixos de tipus mòbils pesats a tenir milers d’arxius digitals intangibles. Ha passat sempre al llarg de la història, l’aparició d’una nova tecnologia que revoluciona la nostra societat: l’impremta, les òptiques, la màquina de vapor, la penicil·lina… I tornant a parlar de números: l’àbac.

La representació de les quantitats ha sigut un dels majors reptes de la història. No en farem una gran retrospectiva, però l’àbac va ser una revolució, ja que es poden fer operacions matemàtiques complexes amb un simple (i no tan simple) estri. L’àbac representa quantitats de manera abstracta a diferència d’una calculadora digital, per exemple. És per això que aquest instrument és la peça central de la campanya.

 

La representació numèrica no figurativa i l’àbac eren elements centrals del concepte gràfic de la teva proposta. Com ho has traslladat a les aplicacions gràfiques que anirem veient?

Després de proposar el concepte i agafar aquest instrument com a element principal, es planteja una representació gràfica i abstracta de les boles de l’àbac, de diferents mides i en moviment, on els “números” no se sap si estan pujant o baixant. Aquests moviments, representats amb arcs, estan inspirats en les joguines de fusta per a infants amb boles de colors que recorden a un àbac.

Vam posar sobre la taula si era millor fer aquest àbac abstracte o figuratiu, i vam optar per fer-ho tot abstracte i suggerent. Com més peces de la campanya veus, més fàcil es fa saber què és.

 

Projecte «Al pie de la letra» amb què va rebre el Young Talent dels ADG Laus 2021.

 

La passada edició dels Premis ADG Laus vas guanyar el Young Talent i enguany formes part del jurat de la categoria Estudiants. Com ha estat l’experiència de participar en aquests guardons d’una banda i de l’altra?

Guanyar el Young Talent va ser tancar la meva etapa com a estudiant i ara ser jurat de la pròxima edició dels Laus és una benvinguda al món professional. Quan ets estudiant rebre reconeixement per a la teva feina és molt satisfactori. Veus que allò que tant t’apassiona i totes les hores dedicades durant aquests anys queden recompensades, i això et motiva a continuar fent el que fas i també a seguir aprenent. Quan ets jurat d’aquell premi que vas guanyar, t’adones que estàs al següent nivell, però alhora veus que encara queda molt camí per fer. Rebre l’oportunitat d’avaluar tota una generació és molt gratificant i molt enriquidor.

 

Què és el que més t’agrada de la teva professió?

Realment moltes coses, crec que em podria allargar molt responent aquesta pregunta. Tot i que hi ha una cosa que m’agrada especialment de la meva professió i és poder treballar en projectes personals d’investigació. Explorar límits, investigar, trobar noves estètiques, resultats… Tot això fa que sigui també una mena d’afició. Mai hi ha la finalitat de crear un producte amb aquests projectes, per a mi és un moment de reflexió, d’experimentació, inclús de joc, on també es llegeix molt.

 

La teva pràctica està lligada a la recerca i a l’exploració, utilitzant el disseny com una eina d’expressió i de pensament crític i conceptual. Com incorpores aquest segell tan personal en els encàrrecs professionals que t’arriben?

Per als encàrrecs em vull mostrar com una figura pensant i no com un ésser que fa tot el que li dius. El disseny, en certa manera, es veu (i és) com un servei. Intento que no sigui així i que en els projectes hi participin tant client com dissenyador. La figura del grafista ha canviat durant els últims anys i el paradigma del disseny actual és molt diferent. És quelcom que la societat ha de saber, però a vegades es té la sensació que ningú sap què fem, més enllà de fer rectangles.

Si quan acabes un projecte veus que tota la feina que has fet et dona per crear una publicació escrita i visual d’allò que has desenvolupat amb pensaments, diàlegs, proves i propostes, vol dir que ha sortit un bon projecte.

 

 

Estem demanant als nostres socis i sòcies que ens recomanin un llibre de l’àmbit creatiu per Sant Jordi. Quin ens proposaries?

No és un llibre, però recomano la revista francesa de disseny gràfic i art Revue Faire de Sacha Léopold i François Havegeer. Tenen molts números i a cadascun tracten un tema molt concret amb desenes de referències i reflexions. Per a mi una de les millors revistes, quant a contingut, que hi ha actualment. Per pensar i descobrir.

En recomano tots els números, però en especial: N°15 – The work done everyday: the Mucem, N°13 – A curatorial work: graphic design in the white cube i N°03 – A monograph: recollected work. Aquest últim parla dels grans Mevis & Van Deursen.

 

Socis i sòcies del FAD, us esperem el proper 20 d’abril al Disseny Hub. Abans, però, recordeu omplir el següent formulari d’inscripció on, igual que el Sergio, podreu indicar un llibre de l’àmbit de la creativitat i el disseny que us agradi. Les vostres propostes ens serviran per recomanar bones lectures a la comunitat de seguidors del FAD aquest Sant Jordi.